۲۳اسفند، پنجاهمین سالگرد درگذشت زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی مؤسس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۹ کد : ۷۲۲ رویدادها
تعداد بازدید:۶۸۴
مدیر وبسایت مدیریت همکاری های علمی و بین المللی: امیررضا گران ملک
۲۳اسفند، پنجاهمین سالگرد درگذشت زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی مؤسس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

عالم بزرگ و رادمرد وارسته ، مرحوم سید حسین فلاح نوشیروانی فرزند سید احمد در سال 1281 هجری شمسی در روستای نوشیروانکلا بابل دیده به جهان گشود.
وی به توصیه جد مادریش مرحوم سید آقا نوشیروانی ، برای ادامه تحصیلات به مدارس ' شرافت ' و ' احمدی ' در ' بارفروش ' (بابل کنونی ) رفت و به مدت هشت سال در این مدارس به تحصیل اشتغال داشت. زنده یاد نوشیروانی پس از مدتی جهت یافتن کاری مناسب عازم مشهد شد و پس از مدتی نیز به تهران عزیمت کرد و در تجارت خانه ' حکیم زاده یزدی ' مشغول به کار شد و در آنجا پس از بروز شایستگی ، لیاقت و کاردانی و بالا بودن سطح سواد و معلومات از یک طرف و نجابت و دیانت و امانت داری از طرف دیگر ، بر مرحوم حکیم زاده و دیگر کارکنان شرکتش اثرگذاری کرد و پس از مدتی به مدیریت داخلی شرکت ارتقاء یافت. سید حسین فلاح حدود 17 سال با مرحوم حکیم زاده همکاری نزدیک اقتصادی داشت و در این مدت خانواده حکیم زاده چنان مجذوب سجایای اخلاقی ، پاکی و شرافتمندی وی شدند و با او چنان رفتار صمیمانه و محبت آمیزی داشتند که گویی یکی از اعضای خانواده شان است. این خیر بزرگ ، پس از مدتی به صورت مستقل به فعالیت اقتصادی و کار در بازار تجارت آهن ایران پرداخت، تا آنجا که پرداختن به امور تجاری مانع آن نشد که فکر ، آرمان و ایده مرحوم نوشیروانی از مردمی که از میان آنها برخاسته بود، منحرف شود. ارزشمند ترین یادگار مرحوم نوشیروانی ، تاسیس دانشکده صنعتی بابل در زمینی به مساحت حدود 17 هکتار بود که همه را در طبـق اخلاص گذاشت و در مقابل ' یک سیـر نبات ' به وزارت علـوم اهداء کرد.
اگر چه اجـل به این بزرگ مرد خیر مهلت نداد، اما بنایی که در سال 1348 آغاز کرد ، در سال 1352 افتتـاح شد و در رشته‌های مهندسی برق ، عمران و مکانیک دانشجو پذیرفت. نام دانشکده صنعتی بابل توسط خود مرحوم نوشیروانی و از نام دانشکده صنعتی پلی‌تکنیک تهران الگو گرفته شد.
از ابتـدای فروردین ماه سال 1387 این یادگار ارزنده با نام دانشـگاه صنعتـی نوشیـروانی بابل به عنوان دانشگاه مستقل به خدمات علمی – پژوهشی خود ادامه می‌دهد و هم اکنون دارای بیش از شش هزار دانشجو در پنج دانشکده برق و کامپیوتر ، عمران ، مکانیک و صنایع ، شیمی و دانشکده علوم پایه با حضور بیش از 150 عضو هیات علمی است.
ایشان در 23 اسفند سال 1350 چشم از جهان فروبست و در حیاط مسجد روستای نوشیروانکلا بابل به خاک سپرده شد.

امیررضا گران ملک

مدیر وبسایت مدیریت همکاری های علمی و بین المللی


نظر شما :